Terug naar Archipel Scholen

Onderwijs aan hoogbegaafden

Archipel basisschool “Tweemaster-Kameleon” biedt in de afdeling SterQ! fulltime onderwijs aan hoogbegaafde leerlingen. Dit, omdat we in de praktijk hebben ondervonden dat het reguliere onderwijs niet altijd een onderwijsaanbod kan bieden dat passend is bij de onderwijsbehoeften van hoogbegaafde kinderen. Het belangrijkste doel is dat hoogbegaafde kinderen zich binnen een uitdagende leeromgeving en met gelijkgestemden goed kunnen ontwikkelen.

Voltijds- en deeltijds-onderwijs

Fulltime onderwijs bieden we vanaf groep 3. Daarvoor is de mogelijkheid om kinderen in groep 1/2 deel te laten nemen aan een vorm waarin op een vergelijkbare manier en met vergelijkbare activiteiten kleuters worden gestimuleerd om hun begaafdheid ten volle te benutten.

Instromen kan in principe in elke klas. Vaak zien we dat kinderen “vastlopen” in het reguliere onderwijs en via een traject bij ons alsnog instromen bij SterQ!

Kleine en enkele klassen

Net als bij ons reguliere onderwijs is ons streven om enkele klassen te vormen, zodat we zoveel mogelijk onderwijs op maat kunnen aanbieden. De SterQ! klassen zijn ook niet samengevoegd met het reguliere onderwijs of een zogenaamde plusklas. Het is volwaardig fulltime onderwijs, met een eigen leerkracht en een eigen lesprogramma.

Voor wie? (SterQ!)

Bij onderwijs voor hoogbegaafde kinderen gaan we in principe uit van onderwijs voor kinderen met een hoog IQ. Vaak word je pas op het spoor van hoogbegaafdheid gezet omdat je kind vastloopt in het reguliere onderwijs. Dan volgt een intelligentietest of onderzoek.

Een aantal kinderen in onze SterQ!-klassen zijn zij-instromers. Ze zijn hun schoolcarrière niet bij ons gestart, maar zijn overgestapt van een andere school.

Vaak heb je als ouder wel al signalen van hoogbegaafdheid gezien, maar was je je er niet van bewust. Een begeleider op de kinderopvang die aangaf dat je peuter toch wel al heel ver is in zijn/haar ontwikkeling, andere ouders die opmerken dat jouw kind toch wel al hele moeilijke zinnen kan maken. In dat geval is het zeker raadzaam eens kennis te maken op onze school. Hoe vroeger we een kind passend onderwijs (uitdaging) kunnen bieden, hoe sneller en langer leren leuk zal blijven!

Voor meer informatie, bekijk ons privacybeleid.