Aandacht & begeleiding
De schoolontwikkeling van een kind is de gedeelde verantwoording van zowel leerkracht als intern begeleider en directie. We hanteren hiervoor een goed systeem van groepsbesprekingen, groepsplannen, collegiale consultatie en evaluaties.
Twee maal per jaar worden alle leerlingen besproken met de intern begeleider. Indien nodig hebben we ook collegiale consultaties waarbij de leerkracht een leerling in kan brengen als er zorgen zijn. Hierbij worden alle collega’s betrokken om naar een zo goed mogelijke en passende oplossing te zoeken voor leerling en leerkracht. Uiteraard worden ouders mee genomen in dit proces.
Hulp en begeleiding
Soms heeft een kind individueel hulp en begeleiding nodig. Dit wordt besproken met de intern begeleider. Ook hier worden ouders meegenomen in het gesprek. Vaak zal de intern begeleider aansluiten bij deze gesprekken. Wij bespreken dan wat het beste is voor de leerling om zo goed mogelijk te kunnen groeien op zijn/haar eigen niveau.
Wanneer extra onderzoek nodig lijkt doen we een beroep op de bovenschoolse zorgstructuur ‘Kind op 1’. Om passend onderwijs te kunnen bieden vragen we soms extra middelen aan (een arrangement): extra tijd, instructie, materialen of een externe deskundige. Aan dit extra onderzoek en extra hulp zijn geen kosten verbonden.