Onze zorgstructuur
In de klas proberen we zo goed mogelijk rekening te houden met verschillen tussen leerlingen (‘gedifferentieerd onderwijs’). In instructiegroepen wordt extra uitleg gegeven of leerlingen worden extra uitgedaagd door vakken te ‘verrijken’. Zo nodig worden alternatieve programma’s aangeboden.
De intern begeleider bewaakt en coördineert de “zorg aan leerlingen”. Ook heeft zij veelal contacten met externe hulpverleners. Drie keer per jaar worden alle groepen besproken in het voortgangsgesprek.
Daarin daarin wordt gesproken over: de evaluatie van de groepsplannen, de ontwikkeling die de groep en individuele kinderen maken en wat dat betekent voor de volgende periode. Voor kinderen, die de leerlijn van de groep niet volgen, wordt een individueel handelingsplan en eventueel een ontwikkelperspectief opgesteld. Dit wordt aan de ouders voorgelegd voor akkoord Ook eventueel in te zetten specifieke – soms externe specialistische – ondersteuning kan dan besproken worden.
Extra zorg.
Soms is er extra onderzoek of hulp nodig om te weten waar precies het probleem ligt. Hieraan zijn geen kosten voor ouders verbonden. Indien ouders buiten de school om onderzoeken willen laten doen, dan is dat voor eigen rekening.
De intern begeleider kan een beroep doen op het Samenwerkingsverband ‘Kind op 1’. voor ondersteuning binnen de school (ambulante hulp, extra tijd of instructie, aangepast programma of materialen).